Treffe menn sex historie homo

treffe menn sex historie homo

Treffe menn sex historie homo

WIKI SEX BØSSE THAI Ansvarlig redaktør og administrerende direktør: I følge rapporter har det vært tilfeller av brudd på disse reglene i perioden — Det Norske Forbundet av holdt mange sammenkomster i klubbhuset til Tåsen Idrettslag. I følge forsker Eric Anderson er det en trend at mannsidealet er i ferd med å bli «snillere» og  «mykere». Jeg sto sånn at han kunne leke litt med hullet mitt bak.

: Treffe menn sex historie homo

Treffe menn sex historie homo 136
Treffe menn sex historie homo 550
Escortenorge homoseksuell sex in prague Thai massasje homoseksuell sola escort porn

ZOOSK DATING HOMOSEKSUELL PATTAYA SEX

Det hele var mange steder så diskret at folk knapt ante at det var noe som het homofili. Noe det til dels heller ikke gjorde. Begrepet er innarbeidet senere, og det het snarere at noen var "sånn", "sodomitt", "tvitullinger", "soper", "rævamann".

I endel miljøer var temaet så uanstendig at det simpelthen ikke ble snakket om i det hele tatt, tausheten i Norge var til dels rungende. Hva denne ikke-eksistensen medførte for den enkelte homofile, er vanskelig å si. Nyere forskning har avdekket psykiske vansker og adskillige selvmord blant homofile, og forholdene var neppe enklere tidligere.

Men Kristiansen forteller også om enkelte "frisoner". Ikke minst var det i endel ungdomsmiljøer tillatt med nakenhet, masturbering, seksuell lek mellom gutter. Dette ble sett på som naturlig utprøving og ungdommelig kåthet, det handlet slett ikke om homofili.

I mange år var forøvrig tiltrekning mot eget kjønn ansett som et ungdomsfenomen, noe som ville gå over med alderen. Selv en kapasitet som helsedirektør Karl Evang mente det. På og tallet dukker også kontaktannonsene opp. Diskrete annonser i dameblader kunne gi tilgang til nettverk av homoseksuelle menn. I flere mindre byer fantes det slike nettverk, selv om det kunne bestå av bare en mann som hadde seksuelle relasjoner med en rekke andre menn og gutter i lokalsamfunnet. Generelt var småbyenes homser likevel sårbare for baksnakking, trakassering og vold, anfører Kristiansen.

Det er derfor ikke underlig at de fleste homofile menn fra landsbygda og små byer endte i større byer som Oslo, Bergen og Trondheim. Særlig i Oslo fantes det møtesteder i det offentlige rom hvor erotiske møter mellom menn kunne innledes og ofte fullbyrdes. Bokstavelig talt foregikk dette ofte under jorden. Homofili var på , og tallet fremdeles så tabu at mange av møtene skjedde i underjordiske toalettanlegg.

Offentlige toaletter og pissoarer sto i mange år sentralt i det norske homolivet. Flere av dem fikk uhøytidelige kallenavn som "Kjærlighetskarusellen" et rundt pissoar i Sporveisgata , "Bel Amis" på Sagene og "Klagemuren" ved Deichmanske bibliotek.

Endel av pissoarene ble etterhvert assosiert med bestemte kategorier av menn. Dessuten var Frognerparken, spøkefullt kalt "Bushen", rene valfartsstedet.

Mange homofile menn kunne gå faste runder fra det ene erotiske frirommet til neste, med opptil et dusin stoppesteder. Man ville treffe likesinnede - men ikke bli lagt merke til av andre. Politiet kunne dukke opp, med lommelykter på de ofte mørklagte toalettene.

Da ble samtlige som var der brakt inn på politistasjonen. Etter noen timer ble folk ofte sluppet fri. Myndighetene la seg mer på en "fortielseslinje", slik at folk ikke skulle lære om dette, sier Hans W.

Merkelig nok involverte mange av de seksuelle møtene menn som ikke så på seg selv som homoseksuelle. Flere studier av mannlig homoseksualitet i Europa har pekt på at slike møter helt frem til tallet foregikk mellom en homofil og en som så på seg selv som "normal". Å bli avslørt som homofil kunne koste dyrt. Man kunne kastes ut av huseieren, dessuten kunne jobben ryke. I tillegg til de mørklagte toalettene ble det derfor satset på diskrete møter i private, ofte velstående hjem. Her kunne nettverk og vennegjenger samles til middagsselskaper og fester.

Veien inn i slike lukkede kretser kunne være lang, preget av så vel hemmelighold som mangel på invitasjon. Kristiansen forteller at det i noen sammenhenger var en form for gjensidig forståelse mellom en homoseksuell mann og hans familie. Alle visste, men ingen sa noe. Det gjorde det mulig å leve i fred med sin kjæreste, til tross for forbudet og de negative holdningene.

Han og partneren bodde på pikeværelset i samme leilighet som moren og tanten. Noe de er ganske fornøyde med. Andre igjen har vært mer åpne. Og langt fra alle møtte fordømmelse. Noen har opplevd at familien - eller hybelverten for den del - godtok dem, uansett. Men det betyr ikke at alle hadde det bra, understreker Kristiansen. Å være homo for femti år siden var ikke nødvendigvis helvete på jord. Mange levde gode og rike liv under diskresjonens slør. Noen av mennene jeg intervjuet syntes faktisk synd på dagens unge homser.

De mener samholdet som fantes før er blitt borte, og i tillegg er det kommet nye farer som HIV og AIDS - noe de ikke behøvde å ta det minste hensyn til.

Kanskje var det fordi det finnes en forventning om en sammenheng i livsløpet, og da blir ekteskapet et problem — noe som skaper diskontinuitet.

Dessuten vil vi alle gjerne framstå som moralsk høyverdige mennesker, og det var viktig for de fleste å understreke at de ikke hadde lurt ektefellen, sier Hans W Kristiansen. En hadde først levd med en mann, men giftet seg med en kvinne etter at den mannlige kjæresten reiste fra ham — for deretter å skille seg for å leve med en mann igjen. Og ofte ser ikke mennene på skilsmissen som et direkte resultat av homoseksualiteten.

Det handlet som regel om konflikter i ekteskapet mer generelt. To av mennene som har levd i langvarige ekteskap definerer seg som bifile. Men flertallet definerer seg i dag som homofile og mener de har vært slik helt fra barndommen.

De har det Hans W. Kristiansen omtaler som en homofil identitet. Likevel kan de ha tidvis motstridende oppfatninger av hvorfor de er eller har blitt sånn. Det kan i en og samme livsfortelling være tilløp til å oppfatte homoseksualitet som en medfødt essens, samtidig som det beskrives som en universell tilbøyelighet hos alle menn. Jeg har valgt å forholde meg til det disse mennene selv sier, og måten de oppfatter det på, sier Kristiansen. Noe som innebærer at det ikke behøver å være logikk og sammenheng i en persons selvforståelse når det kommer til seksualitet og seksuell legning.

Møtene mennene i Hans W. Kristiansens avhandling beskriver foregikk ikke kun mellom menn som definerte seg som homoseksuelle, eller sånn — som de gjerne ble omtalt i denne perioden. Noen av mennene forteller at de foretrakk å ha seksuelle relasjoner med menn som ikke var av samme kategori som dem selv. Andre deler ikke inn på denne måten og sier at de mennene de traff i de erotiske frirommene var homoseksuelle som dem selv.

En sier om de mennene han traff i Frognerparken at: Kristiansen deler mennene han har intervjuet i tre kategorier etter hva slags samlivsform som har vært dominerende i livene deres: De som tidligere har vært gift med en kvinne og har barn, de som har levd med en langtidspartner — og til slutt: Nå er de alle sammen gamle menn som opplever alderdommen forskjellig.

De er del av et homsemiljø hvor de har flere gode venner, mens de som har levd i lange forhold til en annen mann og nå er blitt enkemenn, ofte opplever sosial isolasjon og blir ensomme. De som har vært gift og har barn lever et mer tradisjonelt familieliv der de har kontakt med både barn og barnebarn, forteller han.

Alderdommen er forskjellig — slik også hver enkelts livsfortelling og hver enkelts kjærlighetskarusell, har vært det. Scholars, students, artists and activists are invited to participate in the fourth conference of the network Feminist Philosophy: Time, history and the transformation of thought , to be held in the Swedish island of Fårö from 29 July to 5 August Guiding threads for the session are the conceptual triad of concepts, contexts, and critique.

Sensommerfesten feirer studenter som arbeider eller har arbeidet med kvinne- og kjønnsproblematikk i sine studier. Postadresse Postboks Lysaker. Mer om Skeiv historie. Erotiske frirom Derfor fantes det heller ikke egne barer for homoseksuelle menn, og mye av den sosiale omgangen fant sted i private hjem eller utendørs. Diskresjon — en bra ting - Forestillingene vi har om eldre menneskers liv som homoseksuelle eller lesbiske på , og tallet, er at det må ha vært trist og traurig.